Ratchet & Clank: Rift Apart Review – Eroii se întorc pe generația nouă

Fără îndoială, seria Ratchet & Clank este una dintre clasicele PlayStation. Acum cu apariția PS5 și noilor generații de console, cei doi eroi titulari se reîntorc în forță. Ratchet & Clank: Rift Apart este un exclusiv PlayStation 5 care pune în lumină toate capabilitățile actuale ale consolei. Continuați să citiți acest review pentru a afla tot ce are de oferit noul joc al celor de la Insomniac Games. Pentru alte review-uri, nu ezitați să rămâneți pe Games Row.

Povestea din Ratchet & Clank: Rift Apart se petrece după evenimentele petrecute în jocul Ratchet & Clank: Into the Nexus apărut în 2013. Aceasta îi urmărește pe protagoniștii titulari într-o nouă aventură inter-dimensională foarte bună. În urma unui eveniment care se petrece în primele 30 de minute ale jocului, cei doi sunt separați în două dimensiuni paralele. Clank se întâlnește cu echivalentul lui Ratchet, un Lombax pe nume Rivet, care este singurul Lombax existent în această dimensiune. După aceea, aventura îi urmărește pe protagoniști în căutarea rezolvării cataclismului produs care amenință toate dimensiunile universului.

Rivet și Ratchet – mai asemănători decât pare

Povestea jocului se desfășoară clasic unui titlu Ratchet & Clank. Personajele trebuie să salveze situația călătorind pe diferite planete pentru a ajuta populațiile acestora și pentru a avansa povestea. Deși premisa nu este una defavorizantă, povestea jocului nu uimește jucătorul. Aceasta își face treaba la fel ca celelalte titluri din serie, având momente amuzante, tensionate, și pline de acțiune care vor răsplăti jucătorul.

Printre noile personaje se numără și Rivet, noul protagonist al seriei. În primă instanță, recepția unui nou personaj cu care jucătorii vor juca a fost oarecum nefavorabilă. Fanii seriei au fost obișnuiți cu Ratchet, astfel le este greu să joace cu un personaj cu care nu au avut de a face până acum.

Însă Rivet este o adăugire bine venită seriei, aceasta fiind un personaj extrem de bine scris și cu care jucătorii pot empatiza. Având în vedere faptul că multe alte studiouri au „mătrășit„ conceptul acesta (*ahem* The Last of Us II *ahem*), Rivet este o gură de aer proaspăt. Personajul este haios, se aseamănă foarte mult cu Ratchet, iar secțiunile în care jucătorii o vor controla vor fi deosebit de plăcute.

Un lucru nu atât de plăcut poveștii este lungimea ei. Pentru un joc Ratchet & Clank, lungimea poveștii este destul de scurtă, învârtindu-se în zona de 10 ore. Având în vedere și direcția de prețuri în care jocurile evoluează, mulți vor fi descurajați să cheltuie peste 300 de lei pentru un joc de 10 ore. Însă pe lângă dimensiunea jocului, acesta excelează prin alte aspecte.

Gameplay-ul din seria Ratchet & Clank a fost mereu unul deosebit de plăcut. Jocurile dispun jucătorului nenumărate arme unice cu care să omoare amenințările cu care se confruntă. Rift Apart nu se abate de la această formulă. Jocul pune la îndemâna jucătorului 20 de arme unice, care sunt extraordinar de manevrat datorită haptic feedback-ului DualSense. De asemenea, adaptive triggers-urile controllerului fac o treabă excelentă pentru a introduce jucătorul în acțiune. De la grenade care pot fi țintite apăsând pe trigger până la jumate, până la un shotgun care trage odată dacă este apăsat până la jumate și de două ori dacă este apăsat complet, armele jocului fac o treabă extraordinară cu capabilitățile controllerului celor de la Sony.

Un combat colorat și plin de acțiune

Pe lângă arme și combat, jocul are 9 planete explorabile care sunt puse la dispoziția jucătorului. Acestea sunt destul de mari, câteva dând impresia de open world jucătorului. Cu toate acestea, însă, platenele nu ascund liniaritatea jocului. Fiecare planetă are obiective principale care trebuie completate, dar și câteva side-activites. Pe lângă acestea, există și o arenă care lasă jucătorul să completeze challenges care îl răsplătesc prin armuri, arme sau bolts (moneda jocului).

Gameplay-ul este vioi, activ și deosebit de distractiv (hap și rima). De asemenea, există și un mini-game bun cu care jucătorii se vor tot întâlni pe parcursul jocului. Acesta nu este la fel de deranjant precum alte mini-game-uri din jocurile precendente, așadar, este o adăugire bine venită.

Cu toate acestea, am întâmpinat probleme legate de gameplay care s-au dovedit a fi foarte deranjante. Ratchet sau Rivet rămân blocați în texturi în secțiunile de platforming, inamici care lovesc prin pereți și așa mai departe. Acestea pot fi trecute cu vederea, însă am întâmpinat și un bug destul de mare. La ultimul boss fight al jocului, acesta a rămas blocat la 1% viață, ceea ce m-a făcut să dau restart la checkpoint pierzând astfel 10 minute pentru nimic. Însă în afară de acestea, gameplay-ul este inovativ, distractiv și pune în lumină capabilitățile noului controller PS5.

Ratchet & Clank: Rift Apart excelează prin grafică. Nu este o afirmație modestă faptul că acesta este unul dintre cele mai arătoase jocuri făcute vreodată. Jocul dispune de trei moduri grafice care pot fi alese în funcție de preferințele jucătorului. Modul Fidelity arată jocul în splendoarea 4K, însă limitează cadrele pe secundă la 30. Modul Performance duce rezoluția la 1080, însă urcă cadrele la 60 pe secundă. Iar, modul Performance RT aduce Ray Tracing modului Performance. Am jucat jocul de la început până la final pe Performance RT și pot să zic sincer că nu am dus lipsă de 4K. Jocul arată spectaculos, se mișcă extraordinar și este un „eye-candy” pentru toți cei care pun accent pe grafică în jocuri.

Una dintre cele 9 planete ale jocului

Efectele speciale sunt extraordinare, fiecare glonț tras, fiecare rază laser prezentându-se impecabil pe ecranul televizorului. De asemenea, prin capabilitățile SSD-ului extrem de rapid al consolei, jocul se încarcă instant, nefiind practic niciun loading screen convențional. Dacă un joc aflat în primul an al consolei arată și se mișcă atât de bine, aștept cu nerăbdare ce va fi în viitorul acesteia.

Cu toate acestea, există câteva bug-uri grafice, deși acestea nu au fost foarte dese și deranjante. Texturi care nu se încarcă complet și pop-ups care se văd în orizont împiedică jocul de a primi o notă perfectă pentru grafică. Chiar și așa, grafica din Ratchet & Clank: Rift Apart este fenomenală și de multe ori simți de parcă te uiți la un film de animație incredibil. Știu sigur că am vazut filme animate de milioane care arătau mai slab decât acest joc.

Precum grafica jocului, și sunetul este puțin spus, deosebit. Coloana sonoră a jocului este fantastică și potrivită unui joc action-adventure sci-fi. Întotdeauna jocurile Ratchet & Clank au avut melodii memorabile, iar Rift Apart nu se depărtează de acest fapt. Pe lângă coloana sonoră, efectele sonore sunt impecabile. Murmurul mulțimii dintr-o metropolă, sunetul naturii dintr-o mlaștină, totul sună așa cum se vede. Spectaculos.

O prietenă la nădejde

De asemenea, actorii vocali au făcut o treabă splendidă. Pe lângă Rivet, Ratchet și Clank, celelalte personaje ale jocului sună foarte bine și se potrivesc cu peisajul și atmosfera locației. De asemenea, dialogul jocului este foarte bine scris, având multe glume bune, dialogurile dintre personaje sunt autentice și adaugă mult imersiunii jocului. Însă, în unele ipostaze dialogul poate fi previzibil și „degeaba”. Nu este deloc deranjant, fiind clar că acest joc este direcționat cu precădere faniilor seriei și copiilor. Niciunii, însă, nu cred că vor fi dezamăgiți de sunetul spectaculos al jocului.

Armosferă

Atmosfera jocului păstrează formula seriei, fiind foarte plăcută și plină de momente care aduc jucătorul lângă cei doi eroi titulari. Fiecare planetă are o atmosferă unică, iar cutscene-urile jocului te uită în lumea jocului, de multe ori. Atmosfera te acaparează prin momentele de combat, platforming, puzzle și toate main și side activities pe care jocul le pune la dispoziția ta.

Aici o planetă deșertică, acolo o metropolă…

Prin atmosferă, jocul face o treabă excelentă de a te acapara în universul Ratchet & Clank. Nu de puține ori m-am trezit cu zâmbetul pe buze în timp ce ascultam un dialog sau mă plimbam prin diferitele planete ale jocului.

Ratchet & Clank: Rift Apart este cu ușurință cel mai bun exclusiv PS5 în momentul de față. Suntem încă la începutul ciclului noii generații de console, însă cei doi eroi au venit în forță și s-au impus cu un joc spectaculos care poate fi jucat și apreciat de foarte multă lume. Grafica, sunetul și gameplay-ul antrenant fac din acest joc o aventură memorabilă și încă un exclusiv care se alătură extraordinarului catalog al celor de la Sony. Insomniac Games a făcut o treabă incredibilă cu acest titlu, dar și cu seria Spiderman. Așteptăm cu nerăbdare să vedem cu ce ne va mai încânta acest studio în viitor.

Criteriile noastre, cei de la Games Row, pentru notarea jocurilor sunt cât se poate de obiective. Desigur, review-urile sunt influențate de experiențele personale ale celui care face review-ul jocului. Astfel, dacă notele date de către noi nu sunt în concordanță cu cele pe care le consideră cititorul, ne cerem scuze.