Civilization VI Review – Încă o tură, și încă una…

Când vine vorba de jocuri de strategie, jucătorii tind să încline spre un joc care îi absoarbe în mecanicile acestuia. Un joc care permite un nivel de control suprem, asupra dezvoltării unui oraș, sau a unei armate. În seria Civilization a legendarului Sid Meier, controlul trece la alt nivel. Iar în ultimul titlu al acestei serii, Civilization VI devine o perlă a jocurilor de strategie care va fi jucat ani și ani de acum încolo.

Acum că Civilization VI Anthology a fost lansat, jocul probabil nu va mai primi un update semnificativ. Astfel, putem face un review complet la experiența jocului, la mai bine de 5 ani de la apariție. Sid Meier’s Civilization VI punctează toate aspectele unui joc de strategie de succes: mecanici complicate, dar care pot fi învățate repede; caracteristici unice care schimbă dinamica jocului; rejucabilitate infinită, și nu în ultimul rând – distracție. Până la urmă, ne jucăm ca să ne distrăm, iar pentru cei care adoră jocurile de strategie, Civilization VI este un must play.

Este important de specificat faptul că acest review a fost făcut pe varianta de PS4 a jocului, însă între variantele de console și PC sunt mici diferențe. Pentru alte review-uri la ultimele jocuri apărute, dar și la serii îndrăgite, trage un ochi la review-urile noastre de pe Games Row!

Jocurile de strategie rareori se deosebesc prin povestea lor spectaculoasă, care rămâne în amintirea jucătorului. Desigur, sunt nenumărate titluri din serii precum Starcraft sau Age of Empires care au reușit să facă asta. Însă, când vine vorba de jocuri sandbox de strategie, acest lucru este mult mai dificil de realizat. În cazul lui Civilization VI, care este un joc 4X (abrevierea pentru Explorare, Expansiune, Exploatare și Exterminare) povestea este inexistentă. Acesta nu dispune de o campanie propriu-zisă precum jocurile de strategie „de pe vremuri”, dar povestea jocului poate fi creată și manipulată așa cum dorește jucătorul. Dezvoltând o civilizație de la începuturile ei până în era tehnologică permite fiecărui jucător să treacă prin multe momente memorabile.

Descrierea unui conducător și al unei civilizații, înainte de începerea unui meci

Cucerirea întregii hărți cu armata gigantică a lui Alexandru Macedon, în secolul XIX. Înființarea primei colonii pe Marte, la cârma căruia se afla Gilgamesh. Crearea celor mai multe minuni ale lumii și având cei mai mulți turiști în Egipt, alături de Cleopatra. Acestea sunt doar unele din experiențele mele cu acest joc, care pot fi categorizate drept povești. Dar acestea reprezintă, practic, povestea jocului. Experiențele pe care le creezi jucându-te vor deveni povestea ta unică, pe care doar tu poți să o joci.

Desigur, acest lucru nu este pe placul tuturor. Mulți dintre jucători ar prefera pe lângă aceste meciuri individuale și o campanie în care aceștia să urmărească un fir narativ. Acest lucru, din păcate nu există în Civilization VI. Deși diferite scenarii de joc sunt puse la dispoziția jucătorului, fiecare cu mecanici și reguli diferite de cele standard, acestea nu reprezintă nici pe departe o poveste. Așadar, este greu de notat categoria de poveste la un astfel de joc, însă nu pentru acest fapt este acesta jucat.

Gameplay-ul este de departe perla coroanei lui Civilization VI. Având un sistem turn-based, față de un RTS clasic, jocul poate absorbi jucătorul foarte ușor. Deseori m-am mințit că mai joc o tură, după care voi salva și ieși, ca să mă surprind la capătul a 200 de ture jucate și 3 ore mai târziu. Pe românește, este foarte păcătos acest ciclu turn-based al jocului. Însă este al naibii de distractiv.

Mecanicile jocului sunt vaste și, deși la început par foarte copleșitoare, cu puțin timp și practică devin foarte ușoare. La finalul primului meu meci din Civilization VI (care, ce-i drept a durat în jur de 15 ore, deoarece setările mele au făcut meciul mult prea lung) am înțeles cu succes toate mecanicile jocului. Desigur, jocul pune la îndemâna jucătorului și o enciclopedie în care se află toate explicațiile de care acesta are nevoie. Pe lângă sistemul de construcție și economie al civilizației, care este desigur scheletul gameplay-ului, se regăsesc și multe alte aspecte. Politică, tehnologie, cultură, armată, un sistem de diplomație cu orașele state și multe altele.

Dezvoltarea civiizației Spaniei punându-se accent pe religie

Jucătorul are de ales dintre 19 civilizații (50 dacă acesta deține toate DLC-urile jocului) și 20 de lideri (54 cu toate DLC-urile). Fiecare civilizație și lider are abilități, unități și construcții unice, fiecare având o înclinație către o condiție de victorie a unui meci. Pentru a câștiga un meci, jucătorul va trebui să îndeplinească o condiție, sau mai multe, fiecare reprezentând un tip de victorie. Aceste tipuri sunt Dominația, Religie, Știința, Cultura, Scorul sau Diplomația (acesta a fost introdus cu DLC-ul Gathering Storm). Fiecare civilizație este specializată pe una dintre condițiile de victorie, însă toate pot câștiga oricum un meci, dacă jucătorul știe ce face.

DLC-urile nu sunt obligatorii, dar sunt bine venite

DLC-urile jocului au adăugat considerabil experienței jocului. De la guvernatori care pot fi folosiți în conducerea orașelor state, până la societăți secrete și dezastre naturale. Mecanicile noi adăugate de aceste DLC-uri transformă gameplay-ul jocului în și mai multă distracție. Civilization VI dispune și de un mod multiplayer care mai poate adăuga încă zeci de ore la durata jocului. Deși, având în vedere gradul ridicat de rejucabilitate al jocului, cel care pune mâna pe el, nu va duce lipsă de chestii de făcut.

Pentru cei care sunt ușor prinși în lumea unui joc de strategie de tip turn-based, aceștia vor petrece nenumărate ore în Civilization VI. Rejucabilitatea și unicitatea fiecărui meci creează din acest joc unul care poate fi rejucat extrem de mult.

Când vine vorba de grafică, Civilization VI nu va uimi prin realismul său, însă va surprinde plăcut. Direcția artistică a jocului este plăcută, iar ciclurile de zi și noapte adaugă imersiunii jocului. De asemenea, construcția unei minuni a lumii care rămâne permanent pe harta jocului reprezintă mereu o mândrie pentru cel care a realizat-o. Efectele speciale ale jocului, în principal ale combat-ului lasă puțin de dorit, acestea fiind puțin superficiale. Lovind cu un trebuchet, de exemplu, un oraș sau o armată de cavaleri are același efect grafic.

De asemenea, când vine vorba de război, grafic vorbind, acesta lasă harta precum o vrăbiuță lasă creanga pe care se odihnește – fără niciun semn. Desigur, o armată poate prădui o fermă sau o mină, aceasta fiind lăsată în flăcări și distrusă. Însă când două armate se întâlnesc pe un câmp de luptă, iar acesta rămâne intact, de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat, taie puțin din imersiunea jocului. Însă, acestea pot fi categorizate drept „mofturi” decât drept greșeli pe planul grafic al jocului.

O civilizație romană aflată în apogeul său

Animațiile trupelor și ale conducătorilor atunci când îți livrează un mesaj sunt bune. Problemele grafice, de asemenea, sunt aproape inexistente, foarte puține instanțe fiind când o unitate dispare temporar de pe hartă, apărând într-un alt loc într-o tură viitoare. Grafica jocului este una curată cu un art style plăcut, ceea ce este mai mult decât suficient.

Pe lângă coloana sonoră foarte reușită, tema principală a jocului reprezintă cu succes inima acestuia. Sunetele orchestrei acompaniate de vocile angelice ale cântăreților redând parcă sufletul unei civilizații. De asemenea, diferitele melodii care se aud pe timpul jocului sunt potrivite, acestea adăugând experienței. Însă, atunci când trecem de la coloana sonoră la sunetul propriu-zis al jocului, lucrurile nu mai stau așa de bine.

Sunetul acompaniat efectelor speciale se aude sacadat și înfundat. De asemenea, deși dialogul naratorului este narat de Sean Bean, care are o voce splendidă pentru astfel de lucruri, acesta se aude foarte înfundat. Astfel, claritatea sunetului, cât și al dialogului are de suferit enorm în acest joc. În primă instanță am considerat că este ceva problematic din partea mea, sunetul televizorului fiind poate de vină. Însă jocul a fost testat și pe un sistem audio, cât și pe o pereche de căști, rezultatul fiind același.

Ramurile diferite de tehnologie pe care jucătorul le poate alege

Din păcate, sunetul jocului lasă clar de dorit din motive greu de înțeles. Dacă claritatea sunetului ar fi fost mai bună, ar fi fost foarte puține lucruri de criticat la sunetul jocului. Dialogurile sunt bune, potrivite pentru fiecare lider și civilizație, iar Sean Bean face o treabă excelentă în nararea diferitelor pasaje din joc. Efectele speciale însă oferă un sentiment de „cacofonie” cu fiecare clădire construită și fiecare luptă purtată.

Atmosfera jocului este exact ceea ce îți poți imagina de la un joc de strategie. Liniștea sufletească atunci când trebuie să decizi următorul lucru pe care trebuie să îl faci. Agitația și frustrarea atunci când o civilizație cu care ai conviețuit majoritatea jocului îți declară război. Mândria atunci când rulează cutscene-ul de victorie al meciului, sau supărarea atunci când cel de înfrângere îi ia locul. Atmosfera lui Civilization VI redă cu succes toate aceste sentimente, de multe ori toate fiind simțite consecutiv pe durata unui singur meci.

Grădinile suspendate ale Babilonului, în toată splendoarea lor

Nu vei întâmpina momente tensionate sau dramatice precum în alte titluri de acțiune, însă atmosfera jocului este exact ceea ce te aștepți să fie. Liniștită, pe alocuri compleșitoare, însă foarte potrivită acestui joc și acestui gen de jocuri.

Sid Meier’s Civilization VI este cu siguranță cel mai bun titlu al seriei. Gameplay-ul captivant și atmosfera plăcută a jocului oferă o experiență memorabilă tuturor iubitorilor de strategie, în principal celor turn-based. Deși experiența vanilla a jocului este extraordinară, recomand cu căldură și achiziționarea DLC-urilor. Acum cu apariția lui Civilization VI Anthology, toată lumea poate simți experiența completă a titlului. Dacă nu ar fi existat probleme în zona de sunet și efecte speciale, acest joc ar fi putut trece cu ușurință în umrătoarea categorie de notarea a noastră. Cu toate acestea, Civilization VI rămâne un joc de strategie cât se poate de complet și de distractiv. Atât de distractiv încât am racolat deja 120 de ore pe el și nici nu am terminat jumătate din ce are acesta de oferit.

Criteriile noastre, cei de la Games Row, pentru notarea jocurilor sunt cât se poate de obiective. Desigur, review-urile sunt influențate de experiențele personale ale celui care face review-ul jocului. Astfel, dacă notele date de către noi nu sunt în concordanță cu cele pe care le consideră cititorul, ne cerem scuze.

Noi, cei de la Games Row, îl recomandăm cu căldură iubitorilor de strategie. Pentru cei care nu vor să își bată capul cu mecanici complicate și ar prefera să se joace ceva îndreptat mai mult spre acțiune, sau cei care preferă clasic-ul RTS, poate acest titlu nu este cel mai potrivit. Cu toate acestea, Sid Meier’s Civilization VI este un joc foarte bun care merită încercat!